مجله آذر فرش

شانه فرش چیست؟ تراکم فرش چیست؟

شانه فرش چیست

شانه فرش چیست؟ تراکم فرش چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که احتمالا ذهن شما را مشغول کرده‌اند. در مقاله پیش رو قصد داریم به طور مفصل به این سوالات پرتکرار پاسخ بدهیم. پس لطفا تا انتها همراه ما باشید.

قلمرو فرش به عنوان یک گستره‌ی پر جنب و جوش از حوزه هنری عمل می کند، شبیه به قلمرو نقاشی، جایی که طرح ها و رنگ ها در هم تنیده می شوند. چه به عنوان ماشینی یا دستباف برچسب زده شود، ما با قلمرویی مواجه می‌شویم که با ویژگی‌های متمایز آن تعریف شده است.

پیشرفت‌های مدرن در فناوری، فرش‌های ماشینی را در خط مقدم قرار داده است و به سرعت از همتایان دست‌ساز خود از نظر پیچیدگی و جذابیت پیشی گرفته است. عمیق‌تر شدن در دنیای معمایی این ماشین‌های پیشرو نیازمند آشنایی با اصطلاحات کلیدی است.

در میان اصطلاحات رایج در این حوزه، مفاهیم «شانه» و «تراکم» در فرش‌های ماشینی برجسته است. شاید شما با این اصطلاحات در فروشگاه های فرش یا گفت‌وگو با متخصصان مواجه شده باشید، اما معانی و کاربردهای دقیق آن‌ها را ممکن است به خوبی ندانید.

فرق شانه و تراکم در فرش را در ادامه توضیح می‌دهیم. فرش‌های ماشینی، دیدگاه ظریف‌تری را در مورد این شگفتی‌های نساجی آشکار می‌کند. به قلمرو شانه و تراکم فرش بپردازید، اصول اساسی و چالش‌های محاسباتی آن‌ها را بررسی کنید و درک واضح‌تری از فرش‌های ماشینی را آشکار کنید.

در ادامه به طور کامل راجب تراکم و شانه فرش، همچنین فرق بین آنها صحبت خواهیم کرد. پس اگر به دنبال پاسخی برا سوالات خود هستید و قصد خرید فرشی مناسب را دارید، توصیه می‌کنیم در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

شانه فرش چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ساخت فرش شامل محکم کردن الیاف در اطراف نخ های عمودی است. با این حال، تعداد و کشش این نخ‌های کشیده از فرشی به فرش دیگر متفاوت است و بر تراکم گره‌ها در الیاف فرش تأثیر می‌گذارد.

به عبارت ساده تر، هر چه تعداد نخ های کشیده در ابعاد عرضی خاص بیشتر باشد، تراکم گره های الیافی که دور نخ ها را احاطه کرده اند، بیشتر می شود. این تراکم گره های الیافی که به دور تار در هر متر پیچ خورده اند، شانه فرش نامیده می شود.

در بازار، فرش‌ها بر اساس تعداد شانه‌شان دسته‌بندی می‌شوند و انواع فرش‌های 700، 1200 و 1500 شانه موجود است. به عنوان مثال، فرشی با برچسب ” فرش 700 شانه ” نشان دهنده استفاده از 700 گره در هر متر عرض است. ” فرش 1200 شانه ” نیز در هر متر در عرض قالی دارای هزار و دویست گره است.

در نتیجه تمایز بین تعداد شانه و تراکم در چینش گره ها در امتداد محورهای افقی و عمودی نهفته است. برای توضیح بیشتر، اجازه دهید به تعریف چگالی بپردازیم.

تراکم فرش چیست

تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش به عنوان یک معیار مهم برای ارزیابی دوام طولانی مدت فرش های مختلف عمل می کند. اگرچه تراکم تنها عامل تعیین کننده دوام فرش نیست، اما ابزار ارزشمندی برای مقایسه و شناسایی گزینه های قوی تر و با کیفیت برتر است.

برای درک مفهوم تراکم، ضروری است که در پیچیدگی های قالی بافی بپردازیم. فرش ها از طریق تکنیک های سنتی یا فرآیندهای خودکار مدرن با استفاده از ماشین های قالی بافی جان می گیرند. در مورد دوم، کیفیت فرش‌های ماشینی اغلب بر اساس تراکم و تعداد گره‌ها با همتایان دستبافت آنها سنجیده می‌شود.

اما چگالی یا تراکم فرش دقیقا چیست و چه تفاوتی با تعداد گره دارد؟ چگالی، در اصل، با محاسبه تعداد گره ها در یک ردیف عمودی در هر متر محاسبه می شود. این در تضاد با تعداد گره ها است که با تعداد گره ها در یک ردیف عرضی در هر متر تعیین می شود. به عبارت ساده تر، تعداد گره بیشتر در هر متر در یک ردیف عمودی نشان دهنده تراکم بیشتر و در نتیجه کیفیت بافت برتر است.

تراکم فرش به عنوان یک عامل مهم در محافظت از فرش در برابر سایش و پارگی، تضمین طول عمر و انعطاف پذیری آن است. با درک و در نظر گرفتن تراکم در کنار سایر عوامل، می‌توانید هنگام انتخاب یک فرش بادوام و باکیفیت تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرید.

فرق تراکم و شانه در فرش

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، اصطلاح “شانه” در قالی بافی به گره اساسی بافته شده در هر متر از عرض فرش اشاره دارد. در ضمن، تراکم به مقدار گره موجود در هر متر از طول فرش اشاره دارد. این ساده‌ترین توضیح از فرق شانه و تراکم در فرش است.

انواع شانه و تراکم فرش ماشینی

احتمالا دقت کرده باشید که فرش‌های خانه شما یا دوستانتان اغلب دارای تراکم و تعداد شانه‌های متفاوتی هستند. در اینجا، ما یک دسته بندی ساده و رایج از انواع فرش بر اساس تراکم و تعداد شانه ارائه می دهیم که به شما در تصمیم گیری آگاهانه برای خرید کمک بسیاری می کند:

– فرش ماشینی۷۰۰ شانه با تراکم۲۵۵۰ گره.

– فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ گره.

– فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۴۵۰۰ گره.

وجه تمایز اولیه در میان این تغییرات تراکم در ضخامت، نرمی و بافت ظریف فرش ماشینی نهفته است که با تعداد گره های بیشتر کیفیت آنها افزایش می یابد. این راهنما به عنوان یک ابزار ارزشمند برای افزایش درک شما و تسهیل خرید آگاهانه فرش عمل می کند.

منظور از شانه فرش چیست

حداقل تراکم فرش باید چقدر باشد؟

هنگام خرید فرش هایی که برای مصارف معمولی خانگی در نظر گرفته شده اند، توصیه می شود حداقل تراکم ۳۶۰۰ را در نظر بگیرید. در حالی که تراکم بالاتر معمولاً با کیفیت برتر و افزایش طول عمر برابری می کند، شایان ذکر است که فرش هایی با تراکم بالاتر اغلب با قیمت بالاتری عرضه می شوند.

برای محیط‌های تجاری، مانند فروشگاه‌های بزرگ یا مراکز خرید، که ترافیک پیاده‌روی آنها به طور قابل‌توجهی بیشتر است، مشاوران فرش پیشنهاد می‌کنند که حداقل تراکم فرش ۵۰۰۰ اونس در یارد مکعب را انتخاب کنید تا از دوام و طول عمر در شرایط استفاده زیاد اطمینان حاصل کنید.

شانه و تراکم فرش چگونه محاسبه می شود؟

برای تعیین پهنای فرش، آستین ها را بالا بزنید و تعداد گره های ضربدری در هر متر را با دقت بشمارید و از پشت فرش شروع کنید. به همین ترتیب، برای تعیین تراکم، این فرآیند باید در طول فرش تکرار شود. افرادی که به پیچیدگی های فرش ماشینی مسلط هستند، می توانند کیفیت و ویژگی های هر فرش را بدون محاسبه صریح شانه و تراکم، تشخیص دهند.

همراهی با چنین متخصصی در هنگام خرید فرش برای اطمینان از تصمیم گیری آگاهانه ممکن است سودمند باشد. برای کسانی که می خواهند در این زمینه تخصص داشته باشند و مهارت خود را ایجاد کنند، توجه دقیق به این دستورالعمل ها بسیار مهم است.

سخن آخر
در پایان، فرش ها انواع و اشکال بی شماری دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. با این حال، در میان این تنوع، ویژگی‌های خاصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، و برای خریداران بسیار مهم است که در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشند.

در این میان، شانه و ضخامت فرش به دلیل تأثیر عمیقی که بر ظرافت، زیبایی و دوام فرش دارد برجسته است. قبل از خرید، اکیداً توصیه می شود که این عوامل را به دقت در نظر بگیرید و فرشی را انتخاب کنید که با ترجیحات و نیازهای شما هماهنگ باشد. با توجه به شانه و ضخامت، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرش انتخابی شما نه‌تنها فضای شما را تکمیل می کند، بلکه در آزمون زمان با ظرافت و انعطاف‌پذیری مقاومت می کند.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به خوبی فرق شانه و تراکم در فرش را به شما عزیزان شرح داده بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *